Šanci čerpat finanční podporu z fondů EU mají i české vysoké školy. V období let 2004 – 2006 mohly využívat především Operační program Rozvoj lidských zdrojů, jenž se v jedné ze svých oblastí zaměřoval na podporu zkvalitňování vzdělávání na VŠ, rozvoj učitelských studijních programů, dalšího vzdělávání a lidských zdrojů ve vědě a výzkumu. Janáčkova akademie múzických umění tehdy získala podporu tří celoškolských projektů a současně se stala partnerem dvou projektů realizovaných jinými vysokými školami. Dále se JAMU aktivně zapojila do projektů v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, realizovala pět projektů Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání a v současné době mimo jiné realizuje první projekt podaný v rámci Operačního programu Jan Amos Komenský. V naposled zmíněném programu OP JAK jsou v přípravě další tři nové projektové žádosti s předpokládaným začátkem realizace od roku 2025.

Reg. č.: CZ.02.01.01/00/22_012/0007661
Cílem projektu je zlepšit zázemí pro studenty doktorských studijních programů (dále jen DSP) tak, aby se mohli naplno věnovat své vzdělávací, výzkumné, umělecké, pedagogické i publikační činnosti na špičkové úrovni, a nemuseli se spoléhat na vlastní techniku případně jiné subjekty.
Realizace projektu umožní zásadní rozvoj studentů DSP v oblasti jejich studia a výzkumu. Pořízení nových technologií, dostatečně vybavené prostory, hudební nástroje i nová odborná literatura nabídnou další možnosti, ve kterých se studenti DSP mohou pohybovat a realizovat.
Díky této podpoře je očekáváno zkvalitnění studia v rámci našich DSP, které se poté nepochybně projeví také na vyšším zájmu ze strany uchazečů o studium i v mezinárodním měřítku uměleckých VŠ, se kterými musíme držet krok.

Reg. č.: CZ.02.02.01/00/23_023/0008921
Hlavním cílem projektu je během let 2025-2028 pořídit přístrojové a technologické vybavení, a to včetně souvisejících stavebních úprav, vedoucí ke zvýšení kvality vzdělávání a bezpečnosti studujících na JAMU se zaměřením na rozvoj a inovace infrastrukturního zázemí.
Projekt se zaměřuje na několik klíčových oblastí s cílem zvýšit kvalitu výuky a bezpečnost školy. Bude pořízeno nejnovější technologické a nástrojové vybavení, což studentům umožní seznámit se s aktuálními světovými trendy a zlepší studijní prostředí. Dále budou zakoupeny špičkové technologie a rekonstruovány vybrané učebny. Bude modernizováno vybavení pro uměleckou výuku. Zabezpečí se digitální infrastruktura, knihovní systém, zvýší se bezpečnost a usnadní se orientace v prostorách školy.

Reg. č.: CZ.02.02.01/00/23_024/0008920
Cílem projektu je zpřístupnit studijní prostory všem studentům, kteří mají zájem na JAMU studovat, tedy jak talentovaným studentům, tak studentům se specifickými potřebami, a tím přispívat k vyšší úrovni rovného přístupu ke vzdělávání.
V projektu se plánuje realizovat celoškolská aktivita, a to tvorba orientačního systému značení budov JAMU, které bude zahrnovat značení Braillovým písmem, což umožní nevidomým a slabozrakým osobám samostatnou orientaci v prostoru. V rámci aktivit realizovaných Hudební fakultou je plánováno pořízení vybavení a zpřístupnění prostor pro studenty se specifickými potřebami, dále budou podpořeni talentování a nadaní studenti prostřednictvím nákupu špičkového vybavení.

Reg. č.: CZ.02.02.02/00/23_022/0008595
Cílem projektu je zlepšit kvalitu vzdělávání na JAMU prostřednictvím strategického řízení, profesního rozvoje zaměstnanců, podpory duševního zdraví studentů a posílení internacionalizace. Tento přístup povede k efektivnějšímu řízení instituce.
Význam projektu spočívá zejména v oblasti zvýšení kvality vzdělávání se zaměřením na zvýšení kvalifikace akademických i neakademických pracovníků. Dále bude docházet k inovaci stávajících a tvorbě nových studijních programů, a to i včetně cizojazyčných mutací, zlepšování wellbeingu studentů, rozšiřování a prohlubování spolupráce s konzervatořemi a umělecky zaměřenými gymnázii, zejména v kontextu práce se zájemci o studium. Nedílnou součástí je také zkvalitnění strategického řízení.

Národní plán obnovy je vnímán jako příležitost pro rozvoj České republiky. Samotný plán vznikl jako reakce na krizi způsobenou pandemií Covid-19 a na její značné dopady a je nástrojem, který přinese do ČR až 7 mld. EUR. Tyto finanční prostředky však mají své hranice, a to zejména tu časovou, realizace reforem a investic z NPO musí být ukončena nejpozději v roce 2026.
JAMU se nejdříve zapojila do výzvy vyhlášené MŠMT v rámci reformy 3.2.1 Transformovat vysoké školy s cílem adaptace na nové formy učení a v odpovědi na měnící se potřeby trhu práce. Projekt reaguje na pokrok v oblasti nových technologií a práci s nimi. Zaměřuje se na dvě velké oblasti (A a C). V roce 2024 se nově zapojila také do výzvy v rámci komponenty 7.4 Podpora zelených dovedností a udržitelnosti na vysokých školách (viz níže).
Specifický cíl (dále jen SC) A – Transformace formy a obsahu vysokoškolského vzdělávání je rozdělen na 4 dílčí části:
SC A1 – Digitalizace vzdělávací činnosti a studijních agend se zaměřuje na online výuku, ať už v prezenční nebo distanční formě, kterou je potřeba přizpůsobit současným trendům, aby došlo k jejímu zkvalitnění. Důraz je kladen na práci se záznamem a přenosem uměleckého díla či uměleckého výkonu studenta. SC A1 má za cíl zajistit potřebné HW a SW vybavení napříč JAMU s rozšířením PC sítě a příslušných IS.
SC A2 – Rozvoj v oblasti distanční výuky, online výuky a blended learning navazuje na SC A1 a jeho smyslem je zapojit nové technologie do výuky, tedy vybavit nejen studenty, ale také akademické pracovníky a odborné zaměstnance vysokou gramotností v oblasti IT prostřednictvím metodických opor.
SC A3 – Tvorba nového profesně zaměřeného studijního programu si klade za cíl vytvořit nový bakalářský profesně zaměřený studijní program s názvem Pedagogika klavírní hry, který bude cílen právě na specifika výuky orientované výrazně na praxi se zaměřením na možnost výuky na dálku. Určen bude především pro budoucí pedagogy ZUŠ.
SC A4 – Kurz zaměřeny na rozšiřování dovednosti (upskilling) nebo rekvalifikace (reskilling) jsou nezbytnou součástí pro získání a osvojení si dovedností v oblasti nových technologií. Kurz reaguje především na online prostředí, ve kterém se musí umět absolventi vysokých uměleckých škol propagovat, jedná se např. o self-tape, streamování, sebepropagace na sociálních síti atd. V rámci SC A4 vznikne Kurz celoživotního vzdělávání, který bude zaměřen na výše uvedené a pomůže tak jeho absolventům zvýšit dosavadní kvalifikaci, aby obstáli v konkurenci na trhu práce. Probíhat bude ve formě blended learning.
Specifický cíl C je společným projektem 26 vysokých škol vč. JAMU. Jeho cílem je:
SC A1 – Digitalizace vzdělávací činnosti a studijních agend
V rámci SC A1 bylo pořízeno a rozšířeno datové uložiště, které slouží nejen jako digitální archiv, ale také jako možnost online střihu a editaci materiálů pro všechny součásti JAMU. Dále pak pokračovaly nákupy IT, audio i video technologií, doplněné o osvětlovací a zvukové technologie využívané nejen na fakultách, ale také na koncových pracovištích (např. Studio Marta). Mnoho technologií bylo pořízeno také do fakultních půjčoven technologií, které slouží jak pedagogům, tak studentům JAMU k jejich praktickému vzdělávání. V neposlední řadě došlo k pořízení online nástroje Writefull Suite, který je vhodným nástrojem pro podporu psaní odborných textů v anglickém jazyce.
Celoškolsky došlo k dalšímu nákupu centrálního WIFI controlleru a WIFI AP přípojných míst tak, aby bylo posíleno a zkvalitněno pokrytí wifi signálem po celé JAMU. Tímto nákupem zároveň došlo ke zvýšení propustnosti, bezpečnosti a odolnosti univerzitní sítě proti výpadkům.
SC A2 – Rozvoj v oblasti distanční výuky, online výuky a blended learning
V rámci přebírání pořízených technologií docházelo u určených osob k zaškolení od dodavatele k technologiím, které byly nově pořízeny. Tento postup je ukotven také v předávacích protokolech. Tito pracovníci dále spolupracovali na vytváření manuálů k jednotlivým učebnám (104, 106, 107, 3, 202, 408 a 413), do kterých byly technologie primárně pořizovány. Tyto manuály jsou k dispozici jak pedagogům, tak studentům JAMU, kteří s nimi pracují. Nedílnou součástí je také Půjčovna techniky DF, která je taktéž volně přístupná jak pedagogům, tak studentům JAMU, a kteří v rámci výpůjček absolvují seznámení s technologiemi, případně rady a doporučení na zacházení s technikou. Všechny manuály jsou dostupné v MS Teams v rámci tzv. dynamické skupiny, do které mají přístup všichni aktivní studenti a pedagogové DF. Na Hudební fakultě byly vytvořeny manuály pro učebny 112 a 114 a dále pak byli studenti v rámci Kurzů profesní připravenosti s nově pořízenými technologiemi blíže seznámeni.
Nedílnou součástí projektu je realizace vlastních záznamů divadelních představení a koncertů. Již v průběhu roku byly realizovány záznamy koncertních činností a ve spolupráci s audiovizuálním studiem HF byly realizovány audio záznamy všech absolventských koncertů. Na DF byly realizovány záznamy všech premiér od monodramat po absolventské výkony ve finálních pracovištích (Divadlo na Orlí a Studio Marta).
SC A3 – Tvorba nového profesně zaměřeného studijního programu
Žádost o akreditaci nového profesně zaměřeného studijního programu byla podána na NAÚ v termínu 6/2023. Akreditační spis byl poté navrácen s požadavkem k doplnění/opravě některých pasáží, čímž se naši pracovníci aktivně zabývali v posledních měsících roku 2023. Z důvodu tohoto vrácení bylo v rámci projektu požádáno o podstatnou změnu sestávající z posunu plnění harmonogramu, který je navázaný na udělení akreditace. V tuto chvíli neočekáváme žádné další zásadní dopady na realizaci projektu.
V první polovině roku byla uzavřená smlouva o partnerství s Uměleckou radou ZUŠ ČR, spolek. Dále pak byly uzavřeny smlouvy o realizaci praxí se Základní uměleckou školou Pavla Křížkovského, Brno, Základní uměleckou školou STŘEZINA, Hradec Králové, a Základní uměleckou školou Brno, Veveří.
SC A4 – Kurz zaměřený na rozšiřování dovednosti (upskilling) nebo rekvalifikace (reskilling)
V průběhu roku 2023 došlo k vytvoření nového kurzu celoživotního vzdělávání s názvem „Stát na vlastních nohách“. Obsahovou část kurzu tvoří interaktivní osnovy, složené z pěti tematických celků, a sice Ekonomika, Management, Právo, Digitální dovednosti a Bezpečnost a ochrana zdraví při práci. Těchto pět celků zahrnuje kompetence potřebné pro vykonávání samostatné činnosti umělců a pracovníků v oblasti kulturních a kreativních průmyslů (tedy jako OSVČ).
SC C
SC A1 – Digitalizace vzdělávací činnosti a studijních agend
V rámci SC A1 bylo zahájeno naplňování všech stanovených cílů, které se zaměřují především na potřebné HW a SW vybavení napříč JAMU s rozšířením PC sítě a příslušných IS. Prostřednictvím přípravy a realizace veřejných zakázek byly nakoupeny audiovizuální a foto technologie pro Studio Marta, audio technologie a streamovací technologie pro Divadelní fakultu a streamovací technologie pro Divadlo na Orlí. Pro Hudební fakultu byly pořízeny technologie související primárně s digitalizací výuky, ale také technologie určené k záznamu a přenosu uměleckých děl a výstupů. Celoškolsky došlo k nákupu centrálního WIFI controlleru a WIFI AP přípojných míst, nových pracovních stanic a notebooků a diskového pole.
SC A2 – Rozvoj v oblasti distanční výuky, online výuky a blended learning
Hudební fakulta zahájila tvorbu metodické koncepce pro pedagogy – organizace teoretické výuky b-learningu. Divadelní fakulta se zaměřila na konzultace s tutory nových metod výuky z projektu Kvalita vzdělávání na JAMU II, aby byl zajištěn přenos dobré praxe do tohoto projektu. Koncem roku 2022 byly nakoupeny potřebné technologie pro zahájení tvorby relevantních školících materiálů a podkladů.
SC A3 – Tvorba nového profesně zaměřeného studijního programu
Byly zahájeny práce na tvorbě obsahu akreditačního spisu pro SP Pedagogika Klavírní hry. Došlo k přípravě Smlouvy o spolupráci, která byla podepsaná 2. 1. 2023, zároveň došlo k uzavření Smlouvy o zajištění praxe se ZUŠ Veveří a ZUŠ Pavla Křižkovského.
SC A4 – Kurz zaměřený na rozšiřování dovednosti (upskilling) nebo rekvalifikace (reskilling)
V rámci přípravy a realizace veřejné zakázky došlo k pořízení techniky, která bude napomáhat realizaci blended learning. Byl navržen rámcový obsah kurzu i podoba učebních opor ve spolupráci s jednotlivými odborníky. V neposlední řadě proběhlo jednání s potenciálním partnerem CO.LABS. Započaly marketingové přípravy pro propagaci samotného kurzu mezi cílovou skupinu (umělci a pracovníci v oblasti kulturních a kreativních průmyslů).
SC C
SC A1 – Digitalizace vzdělávací činnosti a studijních agend
SC A2 – Rozvoj v oblasti distanční výuky, online výuky a blended learning
SC A3 – Tvorba nového profesně zaměřeného studijního programu
SC A4 – Kurz zaměřený na rozšiřování dovednosti (upskilling) nebo rekvalifikace (reskilling)
SC C1 – Zlepšení prostupnosti vzdělávání na úrovni vysokých škol pomocí mikrocertifikátů
SC C2 – Bezpečnost distančních forem výuky
SC C3 – Digitalizace činností přímo souvisejících se zajištěním vzdělávací činnosti a administrativních úkonů spojených se studijní agendou
Projekt bude realizován v letech 2024 a 2025 a v případě JAMU je dělen na 4 klíčové aktivity:
KA 2 – Inovace stávajících předmětů a vznik nového
KA 2 se soustředí na zavedení předmětů, které integrují udržitelnost do vzdělávacího programu JAMU. Cílem je poskytnout studentům znalosti a dovednosti potřebné k pochopení a aplikaci udržitelných principů v jejich tvůrčí praxi. Předměty jsou zaměřeny na environmentální témata, udržitelný rozvoj a aplikaci ekologických strategií v uměleckých projektech. Tyto kurzy pomohou studentům pochopit širší souvislosti mezi uměním a udržitelností a umožní jim přispět k ekologicky odpovědné praxi ve svých oborech. Konkrétně se jedná o inovaci předmětů Kostým I a Kostým II na Divadelní fakultě a vznik nového předmětu Udržitelný (hudební) svět na Hudební fakultě.
KA 3 – Kurz celoživotního vzdělávání „Fenomén udržitelnosti a jak na ni pohlížet v uměleckém prostředí”
KA 3 se zaměřuje na vytvoření celouniverzitního kurzu celoživotního vzdělávání, který se zabývá udržitelným rozvojem v uměleckém prostředí. Kurz je určen pedagogům výtvarné a hudební výchovy na základních a středních školách a učitelům ZUŠ, kteří chtějí prohloubit své znalosti o udržitelnosti. Absolventi kurzu získají mikrocertifikáty jako motivaci ke zvyšování svých kompetencí. Kurz vyplní mezeru v oblasti vzdělávání zaměřeného na udržitelnost, zaměřením na obecné strategie i specifické situace spojené s přístupem „Green Deal”. JAMU se tak nově zapojí do oblasti zelené udržitelnosti.
KA 4 – Strategie udržitelnosti JAMU
KA 4 se zaměřuje na vytvoření „Strategie udržitelnosti JAMU,” což je strategický dokument, který má stanovit směry a způsoby řešení problémů spojených s udržitelností. JAMU usiluje o ekologicky odpovědný přístup a plánuje zapojit akademickou i zaměstnaneckou obec do udržitelných praktik. Dokument bude vytvořen ve spolupráci se strategickými partnery a implementován do chodu univerzity, čímž se JAMU plně zapojí do zelené transformace uměleckého světa.
KA 5 – Strategické partnerství pro udržitelnost
KA 5 se zaměřuje na rozvoj ekologického povědomí prostřednictvím strategického partnerství s odborníky na udržitelnost. Vzhledem k absenci odborníků na udržitelnost na JAMU je partnerství klíčové pro sestavení a implementaci Strategie udržitelnosti, stejně jako pro přípravu nových předmětů a kurzů v rámci KA 2 a KA 3. Spolupráce s partnery, kteří se specializují na udržitelnost v obecné i umělecké rovině, umožní JAMU integrovat zelené principy do vzdělávacích a tvůrčích aktivit a přispět k ekologicky uvědomělému jednání ve všech oblastech působení univerzity.